Student Standing by School Bus

W ramach przedmiotu „Global Issues” uczniowie klasy I naszego gimnazjum przystąpili do udziału w projekcie Challenge 20/20. Program ten umożliwia nawiązanie bezpośredniej współpracy z uczniami szkół amerykańskich. Uczniowie z obu krajów rozwiązują wybrany problem, komunikując się przy pomocy różnych narzędzi. W I semestrze roku szkolnego 2012-2013 nasi podopieczni współpracowali z rówieśnikami z St. Patrick’s Episcopal Day School w Waszyngtonie. Badanym przez nich tematem była dostępność do wysokiej jakości edukacji. Nasi i amerykańscy gimnazjaliści porównywali, w jakim stopniu różne aspekty tej kwestii dotyczą społeczności naszych miast – Wrocławia i Waszyngtonu. W wyniku projektu młodzież ustaliła, że sytuacja w Polsce i USA jest podobna. W podstawowym stopniu oba kraje zapewniają dostęp do edukacji, ale wciąż poprawy wymaga dbanie o specjalne potrzeby edukacyjne uczniów. Zarówno w polskich, jak i amerykańskich szkoły publiczne wymagają zwiększenia nakładów na indywidualizację nauki, poprawienie dostępności nowoczesnych materiałów edukacyjnych i podwyższanie kwalifikacji nauczycieli.

Zajęcia w ramach projektu Challange 20/20 rozwijają naszych uczniów w trzech głównych obszarach:

  1. Podwyższają kompetencje językowe – dzięki komunikowaniu się z rówieśnikami, dla których język angielski jest językiem ojczystym
  2. Rozbudowują świadomość międzykulturową – dzięki odkrywaniu, jak ten sam problem postrzegany jest przez rówieśników reprezentujących inną kulturę
  3. Wzbogacają umiejętności z zakresu strategii nauki – dzięki dogłębne opracowywanie danego problemu oraz doskonalenie umiejętności planowania, analizy, współpracy, komunikacji, transferu wiedzy i ewaluacji.

W roku 2014 w ramach programu Challenge 20/20 na przedmiocie „Global Issues” klasa IA gimnazjum realizowała projekt edukacyjny we współpracy z uczniami z Piedmont Middle School w Charlotte (USA). Uczniowie komunikując się poprzez platformę Wikispace oraz komunikator Skype wspólnie analizowali problematykę przyczyn konfliktów na świecie, a także sposobów ich zapobiegania. W pierwszej fazie projektu nasi uczniowie nawiązali relacje z rówieśnikami z za oceanu i przedstawili swoje zainteresowania w formie “word cloud” – barwnej kompilacji zainteresowań wygenerowanej przez witrynę wordle.net. W kolejnej fazie komunikowali się za pomocją wideokonferencji.

Dawid Bochen, opiekun projektu