nauka-10

Angielski nie tylko na lekcjach angielskiego

Dwujęzyczność uważamy za kluczowy walor edukacji w naszych szkołach. Szkołą ma status dwujęzycznej od 2004 roku.

Zarówno nasza szkoła podstawowa jak i gimnazjum mają status szkół dwujęzycznych. Oznacza to, że obok tradycyjnych zajęć językowych – w rozszerzonym zakresie – uczniowie uczestniczą w lekcjach z innych przedmiotów (ze szczególnym naciskiem na przedmioty przyrodnicze i ścisłe) oraz zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych w języku angielskim przez nauczycieli polskich oraz zagranicznych, w tym native speakerów języka angielskiego.

Na danym przedmiocie, adekwatne do aktualnie nauczanych treści, wprowadzane jest systematycznie angielskie słownictwo specjalistyczne. Na koniec semestru uczniowie mają zatem nie tylko posiadać kompetencje w zakresie danego przedmiotu, ale i umieć swobodnie posługiwać się zdobytą wiedzą w języku angielskim.

W ramach zajęć pozalekcyjnych oferujemy szereg możliwości dalszego “szlifowania” języka angielskiego: przygotowanie do egzaminów First Certyficate, anglojęzyczne kółko teatralne, doroczny projekt edukacyjno-językowy (wyjazdy połączone z nauką w krajach anglojęzycznych) i wiele innych.

Udział w życiu międzynarodowej społeczności skupionej wokół szkół Fundacji Edukacji Międzynarodowej, w tym wspólne projekty z Wroclaw International School oraz International High School of Wroclaw, umożliwiają uczniom dodatkowy kontakt z “żywym” językiem angielskim. Uzmysławia to młodym ludziom, że świetna znajomość tego języka czyni z nich obywateli świata!

Po co ta dwujęzyczność?

Języka obcego nauczymy się lepiej, kiedy będzie nam on służył do przyswojenia sobie czegoś więcej niż tylko jego samego.

Jean Duverger

Nauczanie dwujęzyczne cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem nauczycieli, rodziców i uczniów. Dotychczas, sprawdziło się jako metoda przynosząca bardzo dobre i trwałe efekty. Język obcy staje się narzędziem zdobywania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce, a to z kolei, jest gwarancją skutecznej edukacji. Tak dzieje się też w naszej szkole. Zalety nauczania dwujęzycznego wzmacnia realizowany przez nas IB Middle Years Programme, który zakłada wszechstronne, zintegrowane nauczanie, rozwijanie kompetencji międzykulturowych, oraz przygotowanie niezależnych, świadomych swoich wartości uczniów do przystąpienia do Matury Międzynarodowej.

Uczniowie ATUTu uczą się w systemie dwujęzycznym. Dwujęzyczność pomaga im:

  • likwidować bariery w posługiwaniu się językiem angielskim poza lekcjami tego języka
  • swobodnie i naturalnie posługiwać się językiem angielskim w różnych sytuacjach
  • przygotować się do nauki na wyższym etapie kształcenia
  • ułatwić korzystanie ze słowników, encyklopedii, programów komputerowych i materiałów w oryginalnej, angielskiej wersji językowej

Jak konkretnie realizujemy dwujęzyczność?

Pracujemy wg autorskiego programu opracowanego przez naszych specjalistów. Język angielski jest używany w różnych sytuacjach komunikacyjnych; w sytuacjach codziennych oraz w sytuacjach dydaktycznych, gdy młodzież zdobywa wiedzę i umiejętności pozajęzykowe, na przykład:

  • zajęcia z różnych przedmiotów:
    • fizyki
    • chemii
    • matematyki
    • geografii
    • biologii
    • historii  powszechnej
    • muzyki
    • wychowania fizycznego
  • zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, zajęcia taneczne
  • zajęcia plastyczne i muzyczne
  • Festiwal Piosenki Anglojęzycznej
  • zajęcia kółka teatralnego po angielsku
  • praca nad Europejskim Portfolio Językowym
  • wizualizacje bieżącego materiału dydaktycznego z języka angielskiego
  • popołudnia z filmami anglojęzycznymi
  • przygotowanie do egzaminów państwowych First Certificate
  • projekty szkolne w języku angielskim

Dzięki temu, że na lekcjach pojawiają się równocześnie dwa języki: polski i angielski, nasi uczniowie łatwiej przełamują barierę językową i szybciej przyswajają nowe treści. Młodzież utrwala sobie wiedzę z innych lekcji i na jej bazie poznaje słownictwo z języka angielskiego związane z aktualnie omawianymi zagadnieniami. Dzięki programowi dwujęzyczności posługiwanie się językiem angielskim staje się dla naszych uczniów coraz bardziej naturalne i swobodne!